کیفیت آموزش با افزایش تراکم کلاس‌ها کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا، صادق ستاری‌فرد روز پنجشنبه در نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در کلان شهرها علاوه بر تراکم مدارس و کلاس‌ها، خروج معلمان از این شهرها مطرح است، اظهار داشت: به این دلیل که معلمان نمی‌توانند هزینه زندگی خود را تامین کنند باید در اصلاح قوانین اسکان فرهنگیان اقدامات جدی صورت گیرد.

وی افزود: معلمی که در منطقه یک تهران تدریس و در حاشیه شهر زندگی می‌کند، نمی‌تواند دانش آموز را به خوبی تربیت کند بنابراین در اصلاح قوانین باید فکری به حال اسکان معلمان کرد.

معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از این رو شورای عالی استان‌ها می تواند در توزیع عادلانه امکانات و سرانه‌های آموزشی و اصلاح قوانین کشور کمک کند.

در کلان شهرها باید منتظر سه شیفت شدن مدارس باشیم

ستاری فرد با یادآوری اینکه بسیاری از مراکز آموزشی در حال تخریب و بخش زیادی از آن نیازمند بازسازی و بهسازی است، ادامه داد: در روستاها مدارسی راه اندازی شد اما چون تحولات جمعیتی رصد نشد، اکنون این مدارس خالی هستند که البته باید در ایجاد فضای آموزشی ۵۰ سال آینده را دید که این مساله را باید مدیریت شهری پیش بینی کند و به آموزش و پرورش مشورت دهد.

وی خاطرنشان کرد: در کلان شهرها باید منتظر سه شیفت شدن مدارس باشیم. مدرسه فقط مکان آموزش درس نیست، بلکه محل تربیت دانش‌آموزان است. مدرسه‌ای که چند ماه از سال تعطیل است، نمی‌تواند محل تربیت باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: از یک طرف برای مدارس رقیب تراشیده ایم و از طرفی دیگر فکری برای ایجاد جذابیت در مدارس نکرده ایم.

ستاری فرد گفت: ایجاد محیط‌هایی برای سرای محله می‌تواند به بسترسازی مناسب و فرهنگ‌سازی در محلات کمک و از طرفی جایگاه مدارس را تضعیف کند، بنابراین به جای ایجاد سرای محله باید از فضای مدارس در زمان‌های تعطیل برای بهبود فرهنگ محلات استفاده کرد.

وی با یادآوری اینکه شورای عالی استان‌ها با توجه به ظرفیت خود جزو مهم ترین نهاد برای بسترسازی است، ادامه داد: سال گذشته تصویب شد که آموزش و پرورش می‌تواند مدارس را در ساعات تعطیل در اختیار دیگران بگذارد.

معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از سویی شهرداری‌ها به طور مستقل به ایجاد فضاهای فرهنگی و آموزشی اقدام می‌کنند و از سوی دیگر آموزش و پرورش هم همین کار را انجام می‌دهد که در واقع این موضوع هم‌افزایی نیست، از این رو می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد بدون اینکه هزینه‌های زیادی داشته باشد.

ستاری‌فرد آسیب‌های اجتماعی یکی از بزرگ ترین چالش‌های جامعه دانست و اضافه کرد: باید با فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر شاد و جذاب برای کودکان این آسیب‌ها را کاهش داد.

به ازای هر ۳ دانش‌آموز یک دانش‌آموز اضافه وزن دارد

وی در ادامه سخنانش به مشکل اضافه وزن دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: امروز به ازای هر سه نفر دانش‌آموز یک دانش‌آموز اضافه وزن دارد و در چشم‌انداز ۱۴۲۰ از هر چهار نفر ایرانی یک نفر پیر خواهند بود و از هر چهار نفر یک نفر باید کار کند تا کشور اداره شود، اگر امروز مساله اول کشور جوانی جمعیت است، بازهم به سلامت جامعه می‌گردد.

معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ۷۰ درصد زنان ایرانی دارای اضافه وزن هستند و یکی از علل اصلی ناباروری چاقی است و اکنون از هر پنج زوج ایرانی یک زوج نابارور است.

ستاری فرد ادامه داد: بنابراین اگر می خواهیم به مساله جمعیت اهمیت دهیم باید به مساله سلامت جامعه با تمرکز بر مدارس توجه کنیم. سلامت زیربنای حکمرانی درست کشور است.

میزان دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به یک میلیون نفر می‌رسد
وی خاطرنشان کرد: کودک به دنبال تفریح و اردو است اما دستورالعمل برگزاری اردو در سال‌های گذشته به گونه نوشته شده که در واقع اردو برگزار نشود.

معاون وزیر آموزش و پرورش به معضل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل نیز اشاره کرد و اظهار داشت: امروز میزان دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به یک میلیون نفر می‌رسد.

ستاری فرد خاطرنشان کرد: خواسته ما از جامعه شورایی و شوراهای اسلامی که در کوچک ترین روستا تا بزرگ ترین کلان شهر در جامعه ایجاد شده این است که برای ارتقای سلامت جامعه و تربیت نیروی انسانی در کنار آموزش و پرورش باشند.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی سالم و تربیت یافته می‌تواند ضامن توسعه و پیشرفت کشور باشد، گفت: اگر می‌خواهیم آینده کشور را تضمین کنیم باید به آموزش و پرورش کشور به عنوان مهم ترین نهاد آموزش کشور توجه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.